dimarts, 22 de març del 2016

BINIFARDA PER SES SÍNIES

Aquesta caminada circular transcorre per camins de Binifarda, entre el Puig de Sa Quarentena i es Castell de Santueri. 10 km.

Sínia de s'Hort d'en Pons, restaurada.

Es poden deixar els cotxes abaix del Puig de Sa Quarentena, a la Carretera Felanitx a Ca's Concos (Ma-14), a uns 3 km de Felanitx, a l'esquerra, on comença un camí asfaltat que bordeja el puig i que tomba tot d'una a la dreta.

Volta per Binifarda

La barriada de Binifarda era, en altres temps, molt apreciada per la població felanitxera. Hi havia bona terra i aigua en abundància, provinent de la part alta dels puigs de la contrada (des de Sant Salvador fins al Castell de Santueri). Per tot arreu queden restes de parats, horts, tarongerars, pous, fonts, sínies, safareigs i canalitzacions. Els orígens d'aquestes explotacions agrícoles, segurament, les hem de situar en l'època àrab.

En tot el recorregut, el Puig de Sant Salvador i el Castell de Santueri  hi estaran presents. Caminarem en part per asfalt i en part per camins de terra, en més o menys bon estat. Comprovarem la diferència entre el que és un hort cuidat (n'hi ha pocs) i un hort abandonat (en veurem molts).

Hort abandonat

Hort ben cuidat

Ben aviat ens trobarem a l'Hort d'en Pons, a mà esquerra, on hi ha la primera de les sínies que veurem. Es tracta d'una magnífica restauració, feta fa uns anys, gràcies a la col.laboració del Consell de Mallorca, passant a formar part del Patrimoni Historicoindustrial de Mallorca.

D'aquí mateix podrem veure la segona sínia, a mà dreta, devora un torrent. Està sense restaurar, com totes les que veurem a partir d'ara. Té, devora, un safareig en mal estat.

Un poc més endavant trobarem un altre safareig inutilitzat a l 'esquerra del camí. I una conducció antiga d'aigua que passa per damunt el torrent, a la dreta.

Pont sobre el torrent. Per damunt passa una antiga conducció d'aigua.

Seguim caminant per asfalt fins que trobarem que el camí es bifurca. Val la pena anar uns metres cap a la dreta per veure una sínia, un pou i un gros safareig, un devora l'altre, que s'abastien de l'aigua del torrent que hem vist just abans.

Safareig amb aigua de les darreres pluges.

Arribam uns metres més amunt fins al coll, des d'on tornarem enrera. Tendrem unes perspectives poc habituals de Sant Salvador.

Al fons, Sant Salvador, un poc emboirat, avui.

Detall a una paret. Per fermar es mul.
Ens tornarem a situar a la bifurcació anterior del camí i, ara, el seguirem cap a la dreta. S'ha acabat l'asfalt.  A uns 200 metres hi torna a haver una doble opció. Agafarem cap a la dreta fins que el camí fa un gir brusc cap a l'esquerra i comença a entrar dins la garriga i per amunt, fent una ziga-zaga  i passant entre mig d'unes cases habitades.

Castell de Santueri

Més amunt passarem pel pati d'una antiga casa en molt mal estat. Just davant hi ha les restes d'un forn de pa.

Casa de camp.

Sense deixar aquest caminet, pujarem fins arribar al camí principal que va de Felanitx fins al Castell de Santueri.

Girarem a l'esquerra per avall, en sentit Felanitx. Un km i mig més avall tendrem l'opció d'anar al Jardí d'en Pereió, on hi ha una antiga finca molt hermosa i en molt bon estat de conservació. Es troba a la dreta de la carretera, seguint un camí ben asfaltat uns 300 o 400 metres endins.

Safareig
a
Antiga font, actualment sense aigua,
Jardí amb un brollador.
a

Gran arbre de pisos, al jardí.

Tornarem altre cop a la carretera per seguir la baixada i, en atravessar el torrent, veurem aquesta cuidada caseta.

Finca ben cuidada a banda i banda de petit torrent.

Per acabar la volta, mig km més avall deixarem l'asfalt i agafarem el camí de l'esquerra. I en haver caminat uns 200 metres, haurem de prendre cap a la dreta, tenint el puig de Sa Quarentena just davant. En un tres i no res ens trobarem a l' Hort d'en Pons altra vegada. Ara ja no tendrem pèrdua fins als cotxes.