dimarts, 8 d’octubre del 2019

S'ALMUNIA-CALA MÀRMOLS-S'ALMUNIA-CALÓ DES MORO

Caminada pel litoral del llevant-sud de l'illa. Es tracta d'una ruta que va per la vorera de la mar en la seva major part. Com que és d'anada i tornada, es pot repetir la  mateixa caminada, en tornar, sempre per les penyes, si es desitja.

De tornada

Començarem a l'aparcament de la carretera que arriba a Cala Llombards, a l'alçada  del camí de S'Almunia.

Anirem per llocs de la costa tals com: Es Pontàs (que no és el mateix i més famós que hi ha devora Cala Santanyí), Sa Punta des Bauç (talaiot), Cala Figuereta i Cala Màrmols.

De tornada, passarem per l'impressionant i popular Caló des Moro (conegut per haver-s'hi gravat, entre d'altres localitzacions de Mallorca, un espot publicitari)  El podeu veure clicant l'enllaç següent https://www.youtube.com/watch?v=G2yFVITVG3E

És una caminada que disposa de molt poques ombres. Només hi ha pins a cada baixada de torrent. Es recomana no fer-la en el temps calorós de l'estiu. De totes maneres convé pensar a dur molta d'aigua.

Punt de partida: Aparcament Cala Llombards.
Distància: Uns 14 km.
Dificultat: Moderat, si es fa amb calor.

L'aparcament es troba a l'esquerra de l'entrada del camí de S'Almunia. Prendrem aquest camí asfaltat. Caminarem un km i mig fins arribar a una baixada amb escalons, molt llarga. Abaix veurem les primeres edificacions de S'Almunia. Eren antigues i senzilles casetes de pescadors.

Anirem cap a la dreta fins al calonet.

Caló de s'Almunia

D'allà ens enfilarem per amunt, seguint un tirany, fins arribar als penya-segats de Ses Falconeres.

Anirem agafant altura i les vistes seran millors

Cal assenyalar que aquesta costa alta, com moltes altres del Llevant de Mallorca, està plena de restes de canteres de marès per a construccions i també de "secrets" utilitzats pels contrabandistes, els quals aprofitaven qualsevol petita cova o entrada de la mar per desembarcar tabac, cafè...

Costa de Santanyí

Poc abans d'arribar a Ses Talaies des Bauç, podrem veure Es Pontàs, una roca foradada. Es Talaiot d'Es Bauç té vàries construccions talaiòtiques d'interès.

Altres noms topogràfics que trobarem són: Es Terrer Roig, Ses Orelletes, Es Bancassos, Sa Pesquera  i Cala Figuereta (caleta sense arena).

De camí cap a Cala Màrmols. L'illa de Cabrera al fons.

Travessarem Cala Figuereta per la part de dalt per no haver de passar el gros desnivell del torrent que baixa fins a la mar.

La darrera etapa, fins a Cala Màrmols, s'afica cap a l'interior per tal d'evitar, altra cop, el torrent que arriba a la cala.

Cala Màrmols està encaixonada dins un barranc i es d'arena molt blanca. S'hi pot accedir també des del Cap Salines.

Arribant a Cala Màrmols

Avui la cala tenia moltes algues

La tornada la farem un poc diferent. Anirem més a l'ìnterior, cercant l'ombra d'ullastres i pins. Recorrerem un camí de carro on fa més bon caminar que per les penyes.

Per aquests paratges  i a la nostra esquerra, hi ha  un altre talaiot, la Cova des Drac i l'avenc dels Tudons.

Passarem per un forn de calç, no molt antic.

Forn de calç

També passarem per l'Hort des Marqués de los Pinos, on s'emprava un enorme safareig, avui dia ben sec.

Gran safareig

El camí anirà  a parar a la mar, bordejant camps de conreu de sa possessió d'Es Rafal.

Quarterades de cultiu de secà

Ara ens retrobarem amb el camí d'anada, just devora sa Caseta des Carabinero, molt prop de ses Talaies des Bauç, que tornam a retratar.

Restes del talaiot

Poc a poc ens anirem acostant a s'Almunia.

S'Almonia

Passarem pel petit port o recer, simplement, dels pescadors del lloc i anirem en direcció al Caló des Moro.

Caló des Moro

Aigües turqueses del caló.

Bordejarem el sempre molt visitat Caló des Moro per la seva esquerra. Arribarem a l'asfalt (carrer del Castellet).

Mencionem que a l'altra part del Caló des Moro es pot accedir als penya-segats anomenats del Castellet. Les vistes són imponents. En aquesta excursió no hi anirem. La llargària de la caminada d'avui  és suficient.

I ja faltarà poc més o manco un km per arribar a l'aparcament i acabar la bella caminada.

1. M'ha agradat molt la descripció que has fet, tan meticulosa, de la caminada que férem dimarts amb el grup "Els dimarts trescam".
    El bloc és molt interessant i està molt ben fet. El recoman a tothom, els agradi o no caminar.