divendres, 19 de juny del 2020

ES RATJOLÍ

Encantadora baixada a la mar des del Coll de Sa Gramola, seguint el curs del torrent de Es Rajolí.

Es Carregador
Sorprenent passejada, per la seva geologia i relleu, per la seva història, per les construccions que veurem, per lo còmode del camí (excepte si es volgués fer escalada per dins la desembocadura del torrent) i per les espectaculars vistes.

Punt de partida: Coll de sa Gramola, km 105,2 de la carretera Ma10
Distància: uns 8 km
Dificultat: fàcil

Començarem a caminar pel GR221, en direcció a La Trapa.

Només a uns 200 m, ens desviarem a la dreta per agafar un camí de carro que davalla, fent ziga-zagues fins enllaçar amb el camí asfaltat que duu a les cases de Es Ratjolí.

Al davant, Puig de S'Evangèlica

Es tracta d'una zona que va patir un gran incendi l'any 2013. Avui dia tot verdeja i creixen molts de pins, però encara són petits.

Al fons, la forma punxeguda del Puig Roig, just devora del Penyal de S'Evangèlica.

Interessant formació geològica al costat del camí

Una de les cabres que es deixen veure per la contrada.

Una alzina supervivent a l'incendi.

Tronc cremat de garballó

En 20 minuts d'agradable baixada, arribarem a l'asfalt del camí que duu a les cases de Es Ratjolí.

Ara per asfalt, passarem per un redol de frondós pinar que se va salvar del foc.

Zona de pinar
Passarem per algunes casetes reformades, sempre cap avall.

En arribar a unes barreres, i a la seva dreta, trobarem un pas per botar la paret i seguir el camí a peu.

Entrada a la finca.

Es tracta d'una finca molt ben cuidada.

Passades les cases, seguirem per una pista.

Anirem sempre en direcció al Puig Roig, amb es torrent de Es Rajolí a la seva esquerra i Es Carregador a la seva dreta, les dues baixades a la mar.

L'angostura del torrrent, en arribar a la mar.
La baixada a la mar és inaccessible pel torrent.

Antigament els vaixells pirates arribaven a la desembocadura, anomenada s'Aigo des Ratjolí, a fi de proveïr-se d'aigua potable provinent del torrent. Els veïnats de la contrada pujaven al puig i els tiraven pedres des de dalt.

Per baixar fins a la mar, nosaltres anirem cap a la dreta fins a Es Carregador, just abaix del Penyal de S'Evangèlica.

Penyal de S'Evangèlica

Grans coixinets de monja, just al mig del camí

En aquest punt, la pista s'acaba i comença la vertiginosa baixada a Es Carregador. És un antic camí amb escalons i revolts per tal de facilitar el transport de material provinent d'unes canteres.

La vorera de mar està plena de desprendiments de roca.

Deixarem les transparents aigües i començarem la pujada, sense presses, ja que es fa mol costeruda i llarga.

És el preu que pagarem, i, de bon grat per haver pogut visitar aquest amagat racó de la costa andritxola.

Acabarem la pujada tota per la pista asfaltada fins a la carretera principal. Anirem cap a la dreta. Un km més endavant passarem pel Coll de Sa Gramola i arribarem a l'aparcament.