diumenge, 13 de setembre del 2020

CALA TUENT-CASES DE SA COSTERA-CALA TUENT

Una de les més espectaculars i clàssiques excursions que es poden fer per la Serra de Tramuntana, és la que comentarem avui.

A més de preciosa, té l'avantatge que, si ens cansam de caminar, podem tornar enrera en voler.

En aquesta ocasió, volíem arribar a les abandonades Cases de Sa Costera, a Sa Punta Roja. Cases humils, però interessants i molt dignes.

Façana principal de les cases de Sa Costera

Olivera devora l'era, prop de les cases

Anirem al començament de la caminada, a la part esquerra de la Cala de Tuent, prop del restaurant Es Vergeret.

D'allà, només cal seguir el Gr-221, vora la costa, entre la mar i els pins.

En ser al Coll de Biniamar es pot seguir pel GR fins a Sóller passant per Bini d'Avall, però ens desviarem a la dreta per anar a les cases de Sa Costera.

Punt de partida: Cala Tuent
Distància:10,3 km
Dificultat: Moderada

Ens situarem a l'esquerra de la cala. Prendem el GR-221.

En 30 minuts arribarem a un portell sense barrera. Serem al Coll de Na Polla i començarem el Camí de Sa Costera.

S'ens oferirà un camí sobre la mar, a una alçada d'uns 300 m i amb vistes insuperables que ja no ens abandonaran. A trams està encara empedrat i era molt utilitzat per la gent que transitava des de Sóller. Era l'única manera d'anar a Tuent i Sa Calobra.

Portell del Coll de Na Polla

Per davant nostre ens esperen 5 km de camí molt transitat. No de bades és molt valorat pels senderistes. No té pèrdua.

El nostre objectiu és allà davant, cap a Sa Punta Roja.

Mirada cap enrere, des d'on venim, es veu molt bé l'Udró (penyal amb punta)

En haver caminat poc més de 2 km veurem una bifurcació que baixa fins a la mar. Es tracta del desviament que porta fins a l'antiga fàbrica d'electricitat i Font des Verger. Vegeu l'enllaç:
Fàbrica d'electricitat de Sa Costera

En aquesta ocasió no hi anirem perquè aiximateix ens espera una bona caminada cap a les cases que volem visitar.

La marxa és més o menys planera. Però en dur uns 4 km de immensitat sobre la mar, el sender comença la pujada cap al Coll de Biniamar. El recorregut és ara per dins alzinar.

En arribar a dalt de tot del coll haurem de tenir present que ens hem de desviar cap a la dreta.

Començament del camí que va a les cases

A partir d'ara, el caminet es veu molt menys transitat. És una baixada d'un km amb uns 100 m de desnivell.

Barquetes en es Racó de Sa Taleca

Arribada

Cases de Sa Costera, vistes de la part del darrere

Disfrutarem una llarga estona de la pau, el silenci i la bellesa de les vistes cap a la mar, les muntanyes i els impressionants penya-segats.

També ens admirarem de com les persones que habitaven el lloc, tan lluny de remeis, s'esforçaven per aprofitar un redolet de terra per cultivar i per arribar a la mar per pescar. Aquest lloc era, en orígen, un rafal pertanyent a Bini.

Hi ha una petita font per abastir-se d'aigua dolça, just darrera del porxo.

I la tornada és tant o més espectacular que l'anada.

Tornam a passar part damunt d'Es Racó de Sa Taleca. Un bon llonguet per dinar a una balconada extraordinària. Tot un plaer

Cala Tuent queda lluny, encara

Un dels trams empedrats del Camí de Sa Costera

Una corba del camí

Al fons, el Morro del Forat i s'Udró prop del final de la tornada.

Si no ho hem fet abans en el camí d'anada i no estam massa cansats, podríem baixar, just suquí, a Es Vergeret. Suposaría una hora més d'excursió.