dimarts, 18 de maig del 2021

CALA EN GOSSALBA - MORRO DES PONT - PLA DE SES BASSES

Espectacular excursió per la península de Formentor. Els paisatges són inmillorables i sensacionals.

Cala en Gossalba

Remarcarem que, com totes les caminades que poguem fer per aquests paratges, haurem de ser ben conscients que la petjada és dificultosa, cas de no anar per camins.

El terreny esquerp i les pujades i baixades constants fan que les distàncies semblin més llargues i feixugues. Cal anar equipat amb bon calçat i ben proveït d'aigua.

Punt de partida: Km 14,9, carretera del Far de Formentor.

Distància: 6,39 km.

Dificultat: Moderada

Deixarem el cotxe en el mirador de la Punta d'en Tomàs.

Tornarem enrera per la carretera uns centenars de metres per tal d'agafar una petita torrentera.

Baix de la Roca Blanca veurem una bauma, amb un mur de paret seca, on s'hi guardaven animals.

Anirem baixant fins trobar un curiós i molt ben fet aljub que recolleix l'aigua de la torrentera.

Un poc més avall ens toparem amb el vertader camí de Cala en Gossalba, que parteix des del mirador que hem deixat abans.

Al principi està un poc desdibuixat, però així com anam baixant, es fa més evident.

Restes d'una construcció

El camí ens durà, ara per la dreta, ara per l'esquerra del torrent, fins a la cala, salvant un pronunciat desnivell.

Aquest camí segueix cap a la dreta de la cala, fins a una espècie de carregador. S'utilitzava per dur combustible i queviures al far.

Ara baixarem a la cala de pedres rodones.

I ens endinsarem pel torrent per cercar la millor manera de pujar cap al coster de l'altra part de la cala.

Anirem pujant cap al Morro del Pont, seguint les fites que trobarem.

A estones trobarem restes d'un antic camí.

No oblidem que els recursos d'altres temps, eren proporcionats per la mateixa natura: fusta i pega dels pins, garballó, pesca, ramats de cabres, agricultura... i havien d'arribar-hi de la manera més fàcil possible.

Arribarem al punt més elevat del llom del coster.

Aquí, si volem anar fins a l'espectacular pont natural, haurem de caminar en direcció sud i anar baixant uns 60 m de desnivell. Les fites seran de gran ajuda.

Les vistes són precioses i imponents.

L'illot de Es Castellet de Cala Murta

De cop, veurem el gros forat del pont, just davant nostre.

Tornarem al punt més alt del llom que havíem pujat des de la cala.

Ens haurem de dirigir cap a uns pinots de la torrentera que tendrem a la dreta.

Voltant aquests primers grans pins, ens dirigirem cap a la següent torrentera, on hi veurem, altre cop, uns enormes pinots.

En aquests pins és on hi ha un pou fet sobre un avenc. Es tracta de l'Avenc del Carregador de la Pega.

Sembla que es recollia pega de la resina dels pins, antigament molt apreciada, i s'embarcava al final de la torrentera que hem creuat abans. Els treballadors tenien la seva barraca pels voltants i utilitzaven l'aigua del pou.

Pica de pedra i paret del c.oll del pou

Ara vendrà la part més dura del recorregut del dia. S'ha de salvar un desnivell d'uns 140 m, anant tot dret cap adalt de tot del llom que tendrem al davant. Trobarem fites, de tant en tant.

Existeixen restes d'un cami que anava al Pla de ses Basses, serpentejant, per suavitzar el desnivell, pero en aquesta ocasió no anirem a cercar-lo.

En arribar a la part alta, veurem l'impressionant pla. Sorprèn la immensa planura enmig d'aquest abrupte terreny de la península de Formentor.

Al bell mig del pla s'hi troba l'important Avenc del Pi.

Passarem per unes zones ben planes, de terra vermellosa. Són les basses que s'omplen quan plou.

Ens dirigirem cap a la costa i guaitarem pel penya-segat de la Punta del Vent.

Per algun d'aquests penya-segats del Pla de Ses Basses (d'uns 150m) era per on es tiraven a la mar troncs de pi, per tal de recollir-los posteriorment amb barques. Aquesta feina es deia "anar a fer metro", la qual cosa consistia en tallar troncs de pi de 10 pams de llargs, per comercialitzar amb ells.

Per acabar la volta, ens dirigirem per l'ample cami que, en direcció esquerra, ens portara a la carretera.

Retrospectiva del Pla de ses Basses

Anirem uns metres per l'asfalt. Travessarem la carretera i agafarem el Cami Vell del Far. A vegades molt desfet i a vegades molt ben conservat.

Tram del Cami Vell del Far

Un poc abans d'arribar al cotxe, sortirem a l'asfalt altre cop i donarem per acabada la interessant caminada.

Des de la Punta d'en Tomas, guaitarem cap a la mar on podrem admirar el fantàstic Cap de Catalunya, a l'entrada de Cala Figuera.