dissabte, 30 d’octubre del 2021

CALA TORTA - ARENALET DES VERGER

Per moltes vegades que aneu a caminar per les platges verges del Parc de LLevant, quedareu amb ganes de tornar-hi.

És una caminada que es pot allargar, acursar, tornar enrera desfent el mateix camí...

Si la mar està en calma ens captivarà i si fa vent i mal temps, ens admirarà.

Cap Ferrutx, des de Sa Torre des Matzoc

Visitarem Cala Torta, Cala Mitjana, Cala Estreta, Cala Dèntol i Cala Matzoc. Pujarem a la Torre des Matzoc o d'Aubarca. Seguirem cap a Sa Font Celada i arribarem s'Arenal des Verger.

Anirem per les penyes, d'anada, i per l'interior, de tornada. No hi ha molt de desnivell, però si moltes pujades i baixades que fan un poc dura la travessia.

LLoc de partida: Passats 8 km des d'Artà hi ha una rodona on es pot aparcar (a partir d'aquí el camí està en molt mal estat pels cotxes).

Distància: 14 km

Dificultat: Moderat

Començarem a caminar, per la part dreta de la rodona, costa per avall, per un ample camí dels que es feren quan es volia urbanitzar la zona.

A poc més d'un km assolirem Cala torta. Es tracta d'una cala per on davalla el Torrent de Sa Font des Pi. A vegades es forma una bassa. L'arena és molt blanca i abundant.

Dins el Parc Natural de la Península de Llevant hi ha itineraris senyalitzats

La mar, enfadada avui, des d'un costat de Cala Torta

Iniciarem un seguit de pujades i baixades cap a les següents cales que anirem visitant.

A vegades veurem diversos senders. Tots ells, més o menys, van allà mateix. Passa molta gent per aquests llocs, sobre tot en s'estiu, i es van fent caminets nous. Seguirem els més evidents.

Cala Mitjana

Cala Estreta

Passarem un vell tancat, arribant a Cala Dèntol, una entrada sense arena.

Seguirem amb baixades i pujades cap al nostre destí.

Es Matzoc

Allà deçà de Cala Matzoc, una preciosa cala amb molta d'arena, passarem per devora un pinar, un lloc deliciós per fer una aturada a l'ombra dels pins i amb bones vistes sobre la cala.

Ara toca pujar cap a la Torre de vigia anomenada des Matzoc o d'Aubarca, passant prop dels riscos de Sa Falconera.

Es pot pujar, amb coneixement, al terrat de la torre. Hi ha les restes d'un canó de ferro.

Des de dalt, les vistes, naturalment, són una meravella.

Faralló d'Aubarca

Emprendrem la baixada cap a l'anomenat Arenalet des Verger o també d'Aubarca. Al començament trobarem un poc de dificultat. Després el caminet, ja serà més o menys pla, Un poc llarg, si de cas.

Posidònia remoguda pel mal temps

La tornada la farem més per l'interior, seguint antics camins carreters.

A l'alçada de la platja de la Font Celada, ens endinsarem cap a la dreta, cap a un pinar, seguint un camí costarut i en bon estat.

Restes d'una petita construcció de pedra en sec, refugi d'altre temps.

D'aquesta manera arribarem, entre les ombres de pins o alzines, just devora sa torre que hem visitat abans.

Aquí mateix agafarem un desviament que veurem a mà dreta, dins el pinar.

Devallarem per una empinada baixada, per un camí de carro deteriorat i en desús. Ens durà fins a Cala Estreta.

Fita que indica  el camí de baixada.

Des de Cala Estreta, adreçarem la nostra volta pujant, altra cop, per un deteriorat asfalt, fins al punt de partida.