dissabte, 5 de març del 2022

CAMINS DE DEIÀ

Deià és un poble on sempre fa gola tornar.

Enfilat dalt d'un turó, part damunt la mar i a recer de les grans muntanyes de la Serra, convida a passejar i a gaudir de la calma que s'hi trasmet.

L'entorn, des de la muntanya fins a la mar, disposa de paratges esquerps, fabulosos miradors i tradicionals petjades que l'home ha anat deixant.

Caminarem per terrasses plenes d'oliveres, per frondosos alzinars replets de vestigis d'altre temps, per camins carreters molt ben cnservats i per acabar pels carrers del petit poble de cases de pedra.

Punt de partida: aparcament, a l'entrada del poble, entrant des de Vallldemossa.

Distància: 13 km.

Dificultat: Fàcil.

Una vegada travessat el poble, la caminada comença just devora l'establiment hoteler La Residencia, pel carrer de Son Canals.

Anirem costa amunt un mig km. Ens fixarem en unes escales a l'esquerra, per on prendrem.

Tornarem a sortir al camí asfaltat, passant per diverses cases a banda i banda i fent-nos amunt.

En dur devers un km de pujada, s'acabarà l'asfalt i seguirem per camí de terra, fins que veurem, davant nostre, un començament de camí empedrat per on hem de continuar.

Anirem per aquest caminet de muntanya, per dins el bosc, fins arribar a la Font de Sa Senyora.

Seguirem pujant. Trobarem un dels 5 o 6 colls de tords que toparem al llarg de l'excursió.

Què són els Colls de tord?

Arribarem a una zona més planera i ben cuidada. A mà esquerra trobarem una caseta de pedra. Si la voltam, veurem que al costat hi ha un forn per fer pa i, just davant, unes bones vistes cap a la mar.

Ens dirigirem cap al sudest. Molt aviat trobarem un altre porxo, just abans de començar a pujar per unes espectaculars marjades, amb oliveres molt ben cuidades.

Pujarem fins arribar al pinar.

Un poc més amunt s'acabaran les costes. Assolirem una espècie de coll i ens adentrarem dins l'alzinar.

En aquest punt, trobarem un desviament cap a la dreta. Però seguirem recte.

L'alzinar no ens deixarà en una bona estona.

Trobarem multitud de petjades del temps des carboners: sitges, forns de calç, barraques, algun forn de pa, qualque bassa per abeurar el bestiar, colls de tords i camins que arriben a qualsevol lloc enfilat de la muntanya.

Anirem per magnífics camins, amples, ben conservats i en molts de trams amb uns grans marges de sosteniment. Més endavant, una balconada damunt la Mediterrània.

No deixarem aquest meravellós camí fins que el paisatge tornarà a canviar, un poc més avall.

Sortirem de l'alzinar i el paisatge ja tendrà, altre cop, o bé pinars, o bé oliverars.

En arribar a una tanca metàl·lica, que s'obri fàcilment, ens plantarem en el transitat Camí de Castelló.

Serem al GR-221 i per aquí arribarem a Deià.

El camí va perdent alçada, passa prop de la Font de Ses Mentides i per les cases de Son Coll.

I arribarem a la carretera, passant per unes penyes a mà esquerra on hi ha Es Refresc (hi devia haver una font?).

En arribar a Deià es pot visitar el costerut poble i arribar fins al bonic cementiri.

Allà s'hi troba, un poc amagada, la sepultura de Robert Graves, l'autor de Jo, Claudi, entre d'altres importants obres.

De baixada, ens podrem deleitar en les vistes cap a Sa Galera, més o menys per on hem anat, i en els detalls de les construccions de les cases del poble.

Arribant al final de la caminada, fent una ullada cap enrere, pensarem que voldrem tornar.