dimecres, 20 d’abril del 2022

COMA DE SON TORRELLA-PORTELL DE SA COSTA-EMBASSAMENT DE CÚBER

Visitarem el cor de la Serra de Tramuntana: Sa Coma de Son Torrella.

Molt freda a l'hivern i molt agradable a l'estiu, permet una encisadora caminada envoltada de les més altes muntanyes de la Serra de Tramuntana.

Es pot anar fins al Portell de Sa Costa i tornar pel mateix lloc. També es pot fer la volta a la Serra de Cúber i baixar fins l'Embassament, fent l'excursió més llarga. És el que farem en aquesta ocasió.

Guaitarem el Portell de Sa Costa, part damunt Fornalutx. Pujarem pel Puig del Verger, seguint la petjada d'un antic camí de muntanya, baixarem fins al Coll de Lofre i seguirem pel GR-221 per envoltar l'Embassament de Cúber.

Punt de partida: Sortida del túnel de Monnàber, carretera Ma-10, km 37. A la dreta hi ha lloc per deixar uns quants cotxes.

S'ha de tenir un cotxe a l'aribada o caminar dos km per sa carretera.

Dificultat: Moderat

Distància: 8,5 km

Per entrar a la finca trobarem una barrera amb una escala per a accedir-hi a peu.

Al costat esquerre deixarm la bassa d'aigua de les instal·lacions militars i el Puig Major al darrere.

El camí, en molt bon estat, ens portrà per dins un magnífic alzinar.

Passarem per dues sitjes, un abeurador, alguns marges de paret seca... tot restes d'antigues explotacions del bosc.

A la dreta , la imponent Serra de Son Torrella, amb els cims més alts de Mallorca.

La vegetació canvia i va desapareixent. No de bades estam situats a 900 m d'altura.

El camí que seguim devora l'enreixat, es convertirà en caminoi.

Volem anar i tornar fins a l'emblemàtic Portell de Sa Costa, cap a la dreta nostra. Es podria suprimir aquest tram de caminada.

D'aquesta manera anirem pujant cap a la paret mitjera que ens aporta les primeres vistes de la Serra d'Alf'abia i Es Cornadors.

Ens dirigirem  al portell, cap a la dreta, molt prop ja d'on serem.

Podrem guaitar i baixar uns metres per aquest impressionant i antic camí que baixa cap a Fornalutx.

A dia d'avui és dificiltosa la baixada per mor del seu mal estat.

Més informació Portell de Sa Costa

Tornarem enrere fins a enllaçar amb el camí que s'enfila al Puig del Verger. Hi queden alguns petits trams d'empedrat i qualque resta de marge de sosteniment per faciclitar les corbes.

Passarem per un caramull de pedres, col·locades estrategicament. Per aquí passaun dels  itineraris de baixada cap a la vall de Sóller.

Fent girs per anar superant el coster, aviat serem a dalt.

Iniciarem la baixada, que es fa llarga: un km per camí desfet, entre les roques. No és difícil, però el pas es fa lent. La sensació que ens aporta la natura, transitant per aquestes muntanyes, és indescriptible.

Al davant, Lofre, Na Franquesa i Sa Rateta, els coneguts Tres Mils.

Aviat veurem l'embassameent de cúber, ben lluny, encara.

A la dreta el Cornador Gran i el Cornador Petit.

I arribarem al Coll de Lofre, enllaçant amb el GR-221, provienent de Biniaraix, un encreuament molt transitat per excursionistes.

Ara baixarem, seguint el GR, vora, vora el torrent de Lofre, que travessarem just devora les cases de Binimorat.

El camí será a partir d'ara bastant planer i en molt bon estat.

En ser prop de l'embassament tendrem la possibilitat d'anar per l'esquerra o per la dreta. Optarem per tornar travessar el torrent a fi de tenir l'embassament a la dreta.

Anirem caminant i admirant el paisarge fins a l'acabament de l'excursió d'avui. Les vistes són immillorables i més un dia com aquest, en que les aigües omplíen l'embassament. Al davant nostre el Puig Major sembla sortir-nos a camí.