dimarts, 29 de novembre del 2016

BINIAGUAL DES DE SENCELLES

La caminada d'avui és d'anada i tornada. Suposa una passejada d'uns 8 km per recorregut pla, combinant asfalt i cami de terra.

Sortida desde Sancelles i arribada al mateix lloc.

Comença i acaba a Sancelles, cuna de Sor Francinaina Cirer, molt venerada al seu poble. Es pot visitar el convent, en horari de matí i horabaixa.

Podem deixar els cotxes a l'aparcament públic que hi ha a uns 200 metres de l'esglèsia, passant per la dreta de l'edifici.

Aparcament a la dreta

Des de l'aparcament veurem un bonic paisatge que recorrerem després, en part. Allà, al fons, tenim la Serra de Tramuntana. Distingim l'Ofre, el Puig Major, Massanella, es Puig Tomir, etc. I, en primer terme, les moles des Castell d'Alaró i de s'Aucadena. Aquest preciós paisatge  és el que tendrem al davant tot el camí d'anada, fins a Biniagual.

Detall de l'antiga escala del molí de Can Ferrerico

La partida és just devora un molí, avui convertit en restaurant-bar. Pujam uns 50 metres des de l'aparcament i voltam cap a la dreta, en una baixada que tot d'una fa una corba a la dreta. Ara el camí és totalment recte fins arribar al pontet que travessa el torrent de Sencelles (haurem caminat uns 600 metres). També hi ha dos pous, un dels quals és el Pou Major. Es tracta d'una cruïlla de camins.

Seguirem, cap a l'esquerra, pel camí de Son Roig. A 150 metres girarem a l'esquerra pel camí de Binissalem.

Continuam uns 2 km més pes camí pla i asfaltat, fins arribar a les cases de Biniagual.

Al final del camí trobarem Biniagual

Visitam aquest llogaret que té els orígens en l'època musulmana. Va tenir una època d'esplendor gràcies a les vinyes que es cultivaven en tot l'entorn. La filoxera, a finals del s. XIX, acabà amb aquest cultiu. Actualment es torna a sembrar vinya. En aquest llogaret hi ha una bodega on es despatxa vi.

Detall d'una pintura que ocupa tot un portal d'entrada a la bodega de vi del llogaret.

Diversos aspectes de Biniagual

Les cases, l'esglesieta i els carrers estan  totalment empedrats. És molt agradable visitar aquest lloc tan tradicional, harmònic i ben conservat.

Sortim de Biniagual i, en lloc de tornar pel mateix camí, seguim uns 100 metres per la carretera (camí de Muro) i voltam a la dreta per un camí de terra, paral.lel a l'anterior per on hem vingut. Tenim l'església de Sencelles i el Puig de Randa al davant. I ja no els perdrem en tot el que restarà de l'excursió. El camí de terra enllaçarà amb el camí asfaltat de Binialmara, que seguirem fins arribar a Sencelles.

Pels voltants de l'esglèsia

En el poble de Sencelles és molt habitual que cada casa tengui a la seva façana una rajola amb la imatge de la venerable Sor Francinaina Cirer.