dijous, 8 de desembre del 2016

LA TRAPA PEL COLL DE LA GRAMOLA

Aquesta caminada és d'anada i tornada pel mateix recorregut, des de El Coll de La Gramola fins a la finca de La Trapa, que va adquirir el GOB l'any 1980. Té uns 15 km. de recorregut efectiu. Hem de comptar amb un temps d'unes 5 hores de caminar.

El camí no té pèrdua i sol està bastant transitat per ciclistes, senderistes i qualque cercador d'esclatassangs quan n'és el temps.

Començarem just devora el km 106 de la carretera Ma-10. Es troba a uns 5 km d'Andratx. Hi ha un gran aparcament i una zona d'esbarjo amb taules i bancs.

Pista en direcció al Cap Fabioler i La Trapa

Casi tot el recorregut transcorre entre les zones afectades per un gran incendi a l'estiu de l'any 2013. Queden només alguns pins supervivents. La garriga, però, ha començat a treure amb força i la vegetació baixa (estepes, càrritx, garballó...) es cuida d'anar dissimulant les cendres i les pedres pelades que havien quedat. S'han anant recollint la major part de pins cremats i també s'ha anat repoblant el bosc. Però la duresa de l'incendi queda ben palesa per tot arreu.

Pins supervivents al foc de l'estiu del 2013

Caminarem un poc més de 3 km, per una pista molt ben acondicionada . Arribarem a les cases de Ses Basses on tendrem dues opcions. A la dreta hi ha un mirador cap a la mar. A l'esquerra segueix el camí que trasitam fins ara.

Nosaltres optam per la dreta, guaitam a la mar, i seguim per un caminoi que hi ha just devora.

Vistes des d'un petit mirador. A l'esquerra hi ha el caminoi

Anirem caminant per aquest senderó poc més de mig km, gaudint de molt bones vistes sobre la mar i ens retrobaremrem el camí que duu a La Trapa.

Caminoi ben delimitat i sense perill

Un gran caramull de pedres ens indicarà que hem enllaçat amb el camí principal .

Des del gros caramull de pedres podem fer una incursió d'uns 500 metres d'anada i altres tants de tornada fins al mirador del Cap Fabioler. Està a 400 metres sobre el nivell del mar i les vistes són impressionants. Val molt la pena arribar-hi.

Vistes des del mirador del Cap Fabioler.

En tornar del mirador seguirem el camí, ara amb més pedres que abans, tenint Sa Dragonera al davant.

Ara tot serà baixada

Anirem baixant al llarg de dos km  i mig fins a la finca pública de La Tarpa. La baixada suposa un fort desnivell que, en tornar, haurem de tenir present.

Arribant a La Trapa
Visitarem aquest lloc paradisíac, amb els seus bancals tan admirablement construits pels frares trapencs.

Bancals

Detall d'uns escalons

Feines de restauració

Podem arribar fins als acantilats, on es troba l'antiga era, i gaudir de les panoràmiques sobre La Dragonera.

L'illa de Sa Dragonera al davant

El camí de tornada és el mateix que el d'anada amb l'excepció del trocet de caminada que hem explicat abans: des del gros caramull de pedres, agafarem cap a la dreta fins a ses casetes de Ses Basses. El que queda ja ho haurem recorregut el dematí.