dijous, 15 de juny del 2017

VOLTANTS DE LLUBÍ. CAMÍ DES MOLÍ D'EN BLANC

Passeig per la part sud del municipi de Llubí, començant i acabant en el poble.

Molí d'En Blanc

Recorregut per part dels valors amagats del camp mallorquì. El municipi té més de 30 jaciments arqueològics. Fa més de 4000 anys que les terres d'aquests indrets estaven ja habitades.

Observarem també cultius típics de la zona, cases de pagès, barraques de roter, molins fariners, façanes de cases...i grans boscos de pins, garrigues d'ullastres i mates i petits boscos d'alzines.

Itinerari proposat

Punt de patrtida: Plaça de l'Esglèsia Parroquial de Sant Feliu
Distància: 9 km
Dificultat: Fàcil

Deixarem els cotxes pels voltants de la plaça de l'Esglèsia.

Parròquia de Sant Feliu

Des d'aquí ens dirigirem a la Plaça de la Carretera i pujarem pel carrer Fàbrica. A dalt de tot hi ha un carreró. Val la pena returar-s'hi i veure de prop les antigues cases de molí fariner.

Carreró

Continuarem pel carrer Sineu i, posteriorment, pel carrer des Dau que ens durà cap a les afores del poble.

Buganvília

Travessarem la carretera Inca-Santa Margalida i enllaçarem, direcció Santa Margalida, amb el camí de Molí d'En Blanc. Veurem també les indicacions del talaiot d'Es Racons.

Anirem per una recta i després trobarem una pujada.

Aviat veurem, a les dues parts del camí, les restes prehistòriques de diverses construccions talaiòtiques. En el poblat d'Es racons, com a molts d'altres de tota Mallorca, s'han trobat restes ceràmiques de distintes èpoques:  períodes talaiòtics, èpoques romana, vàndala, bitzantina, islàmica i medieval cristiana, demostrant així les successives poblacions de l'assentament.

Es Racons

Seguint el nostre camí, trobarem voltes i petites pujades i baixades fins arribar al molí d'En Blanc.

Molí fariner, sense l'antenada i amb el capell modificat.

A mig km del molí ens toparem amb la carretera que ens duria a Sineu. En aquest punt, però, agafarem el camí de l'esquerra.

En haver caminat uns 800 m., haurem d'estar atents i agafar un camí a mà dreta que puja i volta després cap a l'esquerra, passant per unes quantes cases.

El camí passarà a ser de terra, amb les ginyes més poc visibles, ja que és menys transitat. Entrarem a la garriga.

Vistes cap a Llubí al nostre darrere

Iniciarem una pujada per aquest estret camí de carro. Després vendrà una baixada per un llarg tirany.

Arribarem a la part més baixa i ens toparem amb un camí ja més transitat que agafarem cap a l'esquerra. Entrarem altre pic en zones més habitades.

I ben aviat sortirem a un camí asfaltat més principal.

Aquí l'Ajuntament ha fet net un redol de garriga. S'hi pot veure un pou o aljub que devia recollir les aigües  per tal d'abastir la població dels voltants. Està estratègicament situat i és d'admirar la manya en què està construït i la forma que té.

Desnivell del tereny. Al fons hi ha una recollida d'aigües molt antiga

Seguirem el camí. La nostra referència serà tenir al davant la Serra de Tramuntana.
De tant en tamp ens acompanya el cant d'algun rossinyol.

Diferents aspectes del nostre camí

Caseta ran del camí

A poc a poc ens acostarem al poble. Hi entrarem pel carrer de s'Arraval, passant pel pont per sobre la via de circumvalació.

Carrer de s'Arraval

Anirem cap els cotxes passant per la part alta de Llubí, amb sinuosos carrers i agradables placetes.