dimecres, 11 d’abril del 2018

MIRAMAR-MIRADORS DE S'ARXIDUC

Recorregut molt interessant per les terres de l'Arxiduc Lluis Salvador d'Àustria.

Na Foradada des del Monestir de MIramar

Passarem  per set  increïbles miradors. Si el dia ens acompanya, gaudirem de precioses vistes des de la finca de S'Estaca fins a la de Son Marroig.

Punt de Partida: Km 68,7, carretera Valldemossa - Deià
Distància: 6.5 km
Dificultat: Moderat

Deixarem el cotxe devora la parada del bus, just devora l'hotel El Encinar, més conegut com a Ca Madó Pilla

Anirem a peu (uns 400 m) per la carretera, fins al Monestir de Miramar. Passarem per una font.

Font al costat de la carretera

Arribarem a la propietat privada (4 €) i podrem visitar el monestir (antiga Escola de Gramàtica que creà Ramon Llull), els magnífics jardins, el museu, la tafona...

Miramar

Diferents racons dels jardins

En haver vist els jardins continuarem per un sender cap a l'esquerra, mirant la mar.

El caminet ens durá fins a les 12 fonts

En poc temps arribarem a una construcció singular, de pedra en sec, molt hermosa. Canalitza l'aigua del torrent del mateix orígen que hem vist a la font de la carretera. Consta de 12 escalons d'aigua i salva un desnivell molt considerable.

Des de baix

Des de dalt

Una vegada haurem vist  la Font dels 12 Escalons, des de baix de tot, ens dirigirem cap a la nostra dreta. Passarem un botador i anirem en direcció a les Coves de Ponent, situades just davall el Monestir de Miramar.

El caminoi escalonat a les Coves de Ponent

A dalt veurem precioses vistes.

De color blanc, les inconfusibles cases de s'Estaca.

Arribarem a un curiós mirador, sobre Na Foradada.

Mirador de Sa Ferradura

Just devora el mirador agafarem, ara, un caminoi que  va fent corbes en forta baixada.

Baixant, la mar s'acosta a la nostra alçada

Passarem per diferents miradors (El Mirador dels Miradors i el Mirador del Pi Sec, molt esbaldregat aquest darrer, i el Mirador del Guix)

Arribarem a un rotlle de sitja molt prop del nivell de la mar. A la dreta les transparents aigües de Es Guix on s'Arxiduc anava sovint a nedar. Just devora trobarem un berenador amb taula i seients de pedra.

Ara caminarem una bona estona a peu pla pel ben conservat, encara, camí. El manà fer s'Arxiduc i anava fins a Na Foradada (avui dia quasi bé no en queden ni les restes per mor dels temporals que l'han anat espenyant).

En arribar a la baixada que va al preciós i petit Port de s'Estaca,  Caminada fins al Port de s'Estaca
que avui no visitarem.

Just aquí prestarem atenció a unes senyes que ens indicaran el camí de pujada que haurem de seguir avui.

Es tracta d'un petit caminoi casi imperceptible al principi. Però ben prest veurem perfectament el recorregut que devien fer els pescadors per tal de pujant el peix fresc fins a Valldemossa.

I trobarem més miradors, alguns bastants deteriorats. Però tots amb fabuloses vistes sobre la mar.

Mirador des Creuer

Menció a part mereix una capelleta que s'Arxiduc dedicà al Beat Ramón Llull. S'alça sobre una roca separada del coster. Està unida a terra ferma amb un pont petit, però consistent.

Un llamp va fer malbé la capella

Vistes des de la barana de la capelleta

Peces de marès de l'enderroc

Pont d'alçada considerable

Just part damunt de la capella hi trobarem un altre fabulós berenador.

Explanada amb una gran taula i bancs de pedra

Pujarem unes escaletes i enllaçarem amb el caminoi que ens acostarà al darrer tram de l'excursió d'avui.

El camí ascendeix per uns escalons, fets davall una bauma

Ara ens trobarem amb la part més aèria del nostre recorregut. No és molt perillós, però s'ha de tenir esment a no llenegar.

I arribarem al darrer mirador del dia. És el que té més caiguda de tots. Guaita sobre un considerable acantilat. Es tracta de l'impressionant Mirador del Pi.

Mirador del Pi
Ens falta molt poc recorregut ascendent per arribar a les escales que ens duran a la carretera, just davant on havíem deixat els cotxes el dematí.