dimecres, 6 de juny del 2018

DEIÀ-CAMÍ DES RIBASSOS-TORRE DE SA PEDRISSA-ES CÒDOLS BLANCS-CAMÍ DE SA VINYETA-DEIÀ

Avui explicarem una de les precioses caminades possibles pels voltants de Deià. És fàcil, però el desnivell de la tornada es fa feixuc.

Torre de Sa Pedrissa

Vorejarem el Torrent Major que arriba a Cala Deià. Arribarem fins a la torre de defensa de Sa Pedrissa. Anirem fins als Còdols Blancs. Finalment, pujarem per les costes del camí de Sa Vinyeta fins a arribar a Deià.

Punt de Partida: Deià

Distància: 9 km

Dificultat: Fàcil

Venint des de Valldemossa, aparcarem a l'inici del poble de Deià. A l'esquerra hi veurem el camí de baixada cap a Cala Deià, cap on ens dirigirem.

Passarem per uns antics rentadors on, antigament, es netajava la roba, just devora el pont que travessa el Torrent Major.

Començament de la caminada

Pont sobre el Torrent Major. Els llevadors queden davall la porxada

Baixant, baixant, arribarem al refugi de  Ca'n Boi.

Seguirem el nostre camí cap avall. Passarem per una fonteta: Sa Font des Molí, amb una aigua molt fresca i bona.

Font des Molí

Aquí és on comença el Camí dels Ribassos que ens oferirà raconets molt bells.

Alzines

Paret i pujador realitzats amb la tècnica de pedra en sec

Haurem de passar per dos botadors, molt habituals a la Serra de Tramuntana per tal de botar les parets que separen les finques.

Botador molt deteriorat

Aviat ens trobarem amb la part del camí que es va restaurar fa uns anys. L'empedrat del terra és molt còmode fins que travessarem el torrent i arribarem a la carretera que baixa des de Deià.

Mirant a l'esquerra

Mirant a la dreta

I ens dirigirem, per l'asfalt, cap a Cala Deià. Però no hi arribarem ara, sinó més tard.

Abans de la cala veurem un camí asfaltat que travessa el torrent i s'enfila cap a dalt, a l'esquerra. El prendrem i per amunt, per amunt... Les vistes tornen de cada vegada més precioses sobre la cala i els Còdols Blancs.

Cala Deià i les roques blanquinoses, anomenades Còdols Blancs

Semblarà que el camí no ens deixa pas, però ens fixarem en els escalons que hi ha devora les barreres metàl.liques.

Passarem per l'escaleta

I més amunt, trobarem un altre portell tancat. Haurem de passar pel seu costat dret per agafar el caminoi que duu a la torre.

Per la dreta

Es tracta d'un camí de ferradura amb trams encara de restes d'empedrat. També trobarem escalons fets de pedra, un poc malmesos pel pas del temps i l'abandonament de les feines de llenyater i altres usos antics.

Quasi bé tot d'una que començarem el camí, haurem de passar per un botador un poc difícil de botar.

Anam guanyant alçada

En uns 15 minuts de caminar, en ocasions molt prop dels penya-segats, arribarem a la Torre de Sa Pedrissa.

Entre uns grans pins i a la vorera de la mar, trobam Sa Torre de Sa Pedrissa

Aquesta és una de les torres de defensa que bordegen la costa mallorquina. Aquestes torres foren bastides entre els segles XV i XVII per vigilar els freqüents atacs pirates. Aquésta està dins la propietat privada de la possessió de Sa Pedrissa, una de les moltes que foren, en altre temps, de l'Arxiduc Lluís Salvador d' Àustria.

En el segle passat hi hagué pels voltants molta activitat de contraban.  Precisament el film "El Secreto de La Pedriza"  (1925) es va rodar per aquests voltants i conta fets sobre aquesta activitat totalment prohibida però, a la vegada, tan habitual a Mallorca i a totes les Illes Balears.

Entre els pins es pot veure la punta de Na Foradada

Desfarem el camí fins que, quasi bé arribant a la carretera que vé de Deià, veurem a la nostra esquerra un caminet en bon estat que ens durà, per les penyes, fins al restaurant de la cala.

Travessarem els varadors de les barques, agaferem un caminet que puja part damunt la cala, anomenat Camí dels Pintors

Començament del Camí dels Pintors que arriba fins a Llucalcari

Aquest camí proporciona excelents vistes sobre la cala i els Códols Blancs. Voreja la costa, molt a la vorera dels penya-segats. Ens dirigirem a una zona de pins, just davant els Còdols Blancs, on gaudirem de  les vistes mentre descansam una estona.

Deixarem la cala a l'esquerra, passant per sobre d'ella

Els Còdols Blancs

En aquest punt podríem caminar fins a Llucalcari i continuar també fins a Béns D'Avall. En aquesta ocasió el que farem serà tornar unes passes endarrera i agafar el camí de Sa Vinyeta que puja fins al poble de Deià, passant pel mirador de Son Bujosa.

Arribant al mirador de Son Bujosa que queda a la dreta, passades les cases

Cala Deià des de l'alçada que ens proporciona el mirador de Son Bujosa

Oliveres centenàries

El Camí de Sa Vinyeta travessa en vàries ocasions la carretera principal

El camí va ser restaurat, fa uns anys i està en molt bon estat

Arribarem al poble per l'altre costat d'on tenim els cotxes. Ens podrem aturar a qualque terrasseta per fer un cafetet  i descansar de la llarga pujada des de la mar.