dijous, 22 de novembre del 2018

ES CAPDELLÀ - FINCA PÚBLICA DE GALATZÓ

Petit recorregut per la Serra de Tramuntana Sud.

La major part de la passejada és per dins la finca publica de Galatzó, propietat de l'Ajuntament  de Calvià.

Camí amb parets seques

Començarem en el poblet de Es Capdellà, pel camí de les cases de Galatzó (GR-221)

En arribar a la finca ens trobarem diversos itineraris. El nostre anirà pel Camí de Sa Vinya, fins a les restes prehistòriques de s'Argolla. Seguirem posteriorment fins a les edificacions principals de la finca. Tornarem pel camí més recte fins a Es Capdellà.

Itinerari del dia.

Punt de partida: Aparcament públic de Es Capdellà.
Distància: Uns 11 km.
Dificultat: Fàcil

Una vegada deixat el cotxe, el primer que ens crida l'atenció del petit poble és un pou restaurat.

Pou

Una mica més endavant  ens trobarem els indicadors corresponents.

L'indicador petit ens indica el GR 221

Agafarem el Carrer Galatzó,  un camí asfaltat molt poc transitat (GR-221).
Just  davant nosaltres veurem tot el temps  l'impressionant Puig de Galatzó. Es tracta del segon cim més alt de Mallorca. (1027 m).

Transcorreguts 2,300 km plans, entrarem a la finca pública.

L'accès a peu a la finca és per la dreta .

Anirem per un caminet preciós, en lleugera baixada, que va per dins la garriga.

Ja som dins la finca.

En temps d'esclatassangs, és fàcil trobar-ne algun a la vorera del camí, ja que és un redol molt esclatassanquer.

200 m més endavant trobarem un desviament que inicia l'itinerari de Sa Vinya, cap a l'esquerra.

Senyalitzacions

El camí marca un coster que ens duria fins a una zona d'esbarjo, habilitada amb taules i bancs, bastant més amunt d'on nosaltres volem anar avui.

Per tant, en dur uns 10 minuts de pujada ens desviarem per un camí menys principal cap a la dreta, assenyalat com a "circuit inclusiu", segons l'etiquetat vermell del pal que assenyala la bifurcació.

Desviament

Molt aviat arribarem a un porxo, la caseta de Tramuntanal. Just al darrera d'ella hi ha una antiga era i una zona d'esbarjo amb banc i taules, des d'on tenim unes excel.lents vistes.

Tramuntanal

Anirem just darrere les cases fins situar-nos sobre l'antiga era de batre el gra, a fi de gaudir del panorama.

Destaca la mola del Puig de Sa Panada

Després continuarem el camí ascendent, ara en forta pujada, fins arribar a l'indicador de S'Argolla.

Senyalitzacions

Seguirem pujant una mica més. El lloc denominat S'Argolla és una zona estratègicament situada sobre un petit turó, on s'hi edificà un talaiot en temps prehistòrics. També hi ha constància d'haver estat utilitzat en temps de l'època islàmica.

El lloc està també habilitat amb taules i bancs. Podrem observar unes panoràmiques espectaculars. Hi ha cartells informatius sobre els cims que es poden veure.

Una altre aspecte interessant del lloc és, precisament, "s'argolla". Un conjunt de dues roques foradades, amb un travesser de fusta. Alguns diuen si en temps del Comte Mal, l'amo d'aquests llocs, era utilitzada per tal d'ajusticiar els seus enemics.

Tronc d'olivera dalt del turó.

S'Argolla

Desferem els 200 m que haurem fet per arribar a S'Argolla i continuarem pel mateix camí d'abans. Seguint les senyalitzacions arribarem a les grans cases de la finca.

Un poc abans ens trobarem una petita edificació. Es tracta del graner del Delme. El delme era un impost del 10 per cent sobre la collita destinat a assegurar el manteniment del clergat i els edificis religiosos.

Una vegada arribem a les cases podrem visitar els jardins, la capella, la tafona, les cuines...

Façana

Entrada a les cuines

Pati

Cuines

Capella

Escala de caragol per pujar al cor de la capella

Un altre lloc interessant per visitar prop de les cases és el conjunt del sistema hídric amb dos molins fariners, un enorme safareig, canals i marjades. Actualment està en desús i deteriorat pel pas del temps.

Escalons que pujar al safareig

Mola d'un dels molins fariners

Aqüeducte

Canaleta

La tornada a Es Capdellà la farem seguint el camí més directe, sempre ben senyalitzat.