dimecres, 23 de gener del 2019

ES BEC FERRUTX DES DE L'ERMITA DE BETLEM

Interessant excursió per les muntanyes d'Artà. Recorrerem importants balcons amb vistes sobre la badia d'Alcúdia. Alternarem el pinar, la garriga, els garballons i les carritxeres de la part alta del Ferrutx.

Cap curucull del Bec Ferrutx

Començarem a l'entrada de l'Ermita de Betlem i anirem cap al sudest, fent baixades i pujades fins que assolirem la cota 519, on hi ha el geodèsic, per després arribar al Bec Ferrutx  (528 m).

I tornarem pel mateix camí.

Punt de partida: Ermita de Betlem
Distància: 10,5 km
Dificultat: Moderat

Així idò, començarem a caminar just a l'esquerra de l'entrada del recinte de l'ermita.

Entrarem dins un frondós pinar. Els càrritx són molt abundants i esponerosos per la humitat d'aquest redol de garriga.

Molt aviat i a la nostra dreta, veurem unes restes d'edificació. Eren unes casetes dels ermitans que conraven un petit espai de terreny amb parats.

Parats on la comunitat d'ermitans conrava l'escassa terra cultivable dels entorns.

Travessarem un primer torrent. Es tracta del començament del Jonquera.

Passarem per aquest gran pi.

Si és un dia lluminós, en deixar el pinar, una claror cegadora ens farà aclucar els ulls. La vegetació  ara serà  molt baixa.

Sortint del pinar, vistes cap a la badia.

El caminoi ens conduirà ara per amunt, ara per avall, per zones molt seques, alternades amb alguns trams ombrívols, en travessar els inicis de torrents.

El garballó es farà present en gran part del camí

Trobarem també algun redolet de pinotells que volen créixer. Avui tenien qualque bossa d'oruga.

Bossa de pi, prova evident de la llastimosa plaga de l'oruga de la processionària que tant de mal fa als nostres pinars.

Seguint el nostre itinerari ens trobarem traces molt marcades de camí carreter, saltejats amb senderons poc accentuats. Però no hi ha perill de perdre's. Es veu que darrerament és una excursió bastant popular i va molt trescada.

Ovelles

És possible que vegem ovelles o someres que pasturen. Els boscos han estat sempre font de llenya i de pastura, si bé per aquí hi ha hagut incendis molt sovint i la vegetació és més bé escassa.

Escassesa de vegetació, prop  de Sa Talaieta (351 m)

Baixarem cap al Torrent des Parral, el travessarem, i tornarem a pujar fins que arribarem al Coll Pelat (417 m).

Entre i entre veurem les cases de Sa Colònia de Sant Pere.

Colònia de Sant Pere

En el Coll Pelat hi ha una altra de les rutes de pujada. Aquesta és molt esquerpa. Puja des de la Colònia de Sant Pere, tot dret, per dins una rosseguera.

Bec de Ferrutx, des del Coll Pelat

Coll Pelat i, al fons, Son Serra de Marina

Des del coll es veu perfectament, però encara lluny, la nostra fita: En Ferrutx. I unes precioses vistes cap a la badia d'Alcúdia.

Però encara ens quedarà un bon glop. Amb temps i paciència pujarem, tira tira, fins al punt geodèsic.

Des del geodèsic veurem l'imponent  Bec Ferrutx a la nostra dreta

Des d'aquí podrem veure el llevant i l'interior de l'illa. Podrem allargar la mirada fins al Puig de Sant Salvador. També es veu la Serra de Tramuntana.

En haver fet les fotografies de rigor i haver contemplat el paisatge, envestirem el darrer tram fins al Bec de Ferrutx, on encara seran més impresionants les estampes de la nostra mediterrània.

Cap a l'interior de Mallorca

Cap a la Serra de Tramuntana

Original Naixement en el cim

Per tornar, només hem de desfer els nostres passos pel mateix itinerari pel qual hem pujat, però tendrem més estones de baixada i podrem observar les panoràmiques  més relaxadament.