divendres, 26 de març del 2021

SES PLANES. FINCA DE GALATZÓ

Dins la Finca Pública de Galatzó hi podem trobar diverses rutes senyalitzades. Unes més fàcils i unes altres més exigents.

Més informació sobre l'espai públic, en aquest enllaç.

En aquesta ocasió pujarem a Ses Planes, un lloc elevat, altre temps conrat i molt productiu.

També visitarem les cases principals i passarem pel sistema hidràulic que abastia la finca, molt interessant.

Punt de partida: Aparcament públic de la finca.
Distància: 7,5 km
Dificultat: Fàcil

Aquesta extensa finca pública es sitúa prop de Es Capdellà. Per la carretera que va a Galilea, Ma-1032, en el km 2, trobarem un desviament senyalitzat.

Una vegada deixam el cotxe, anirem pel camí ample, cap a les cases de l'Amitger.

Caminarem uns 400 m pel preciós camí que ens duria a les cases principals, si no el deixassim.

En dur 0'5 km, ens desviarem cap a la dreta, seguint la síquia del Ratxo.

Aquesta interessant conducció (2 km) ha estat utilitzada des de fa molts d'anys per dur l'aigua de la Font des Ratxo fins a les cases de Galatzó. Avui dia encara s'utilitza.

Seguirem aquest camí, en suau pujada. Aviat tendrem bones vistes, topant-nos adesiara amb el mencionat sistema hidràulic.

Ses cases, abaix.

Ara la  la pujada s'anirà fent força feixuga. Farem algun descans per observar el paisatge sobre la vall.

En dur 2,5 km de pujada, ens desviarem una mica a l'esquerra per visitar una preciosa era. Molt gran i ben ventilada. Es troba just devora el precipici.

Tots els voltants de la zona produïen cereal en abundància.

La caminada pot acabar aquí, o pot continuar. Però el cuidat camí s'omple de càrritx i es desdibuixa.

Nosaltres continuarem un km més, ja sense costes.

Unes restes de construcció ens delaten la vida que es duia per aquests llocs i com s'aprofitava quasevol terreny amb un mínim de terra.

Reprendrem la baixada fins arribar al gran safareig. Trobarem  indicacions i cartells explicatius.

S'estan fent obres de conservació d'aquest important sistema hidràulic, en bona part protagonista del dia.

La utilització del Torrent des Ratxo necessità de la construcció de grans infraestructures.

Ens dirigirem a les grans cases de Galatzó, reformades i molt interessants per visitar. Enllaç a la web

Tornarem al començament de la ruta, pel camí principal de la finca.