dissabte, 5 de febrer del 2022

FORAT DE CAN BAJOCA. MANCOR

Un caprici de la natura sempre causa fascinació.

Per les crestes de la Serra Mitjana, és on anirem a admirar aquest forat, pel mig del qual passa un antic camí de muntanya.

A la vegada, constatarem com s'arreglaven els habitants de la zona per transitar per llocs de difícil relleu. Necessitaven travessar la muntanya per anar a la feina o a la possessió veÏna. Per això feien camins empedrats, amb marges de sosteniment, molt treballats. Hi havien de passar animals, també.

Avui dia, però, han deixat de tenir la seva funció i es deterioren. Sort que  encara els podem apreciar i valorar, quan trescam a peu per llocs no habituals com aquests.

Punt de partida: Devora les cases de Massanella (carretera Caimari a Mancor)

Distància:10,5 km

Dificultat: Moderat

Caminarem uns 200 m en direcció Mancor. Tenim al davant el Puig de Suro, prop de Biniarroi.

Voltarem a la dreta per una pista en molt bon estat.

Si està tancada, hi  ha una barrera metàl·lica que s'obri, un poc abans del portell de la pista.

Aquesta pista, entre altres llocs, arriba fins al refugi de Sa Caseta des Bosc.

Passarem prop de ses cases de Massanella, devora un lladoner, on  prendrem cap a l'esquerra.

Seguirem vorera torrent i no ens cansarem d'admirar els cultius, tan ben cuidats, i les parets i marges, tan arreglats i conservats.

Passarem un desviament, a la dreta, que va a Ses Rotes, on avui no anirem.

Arribarem al portell de ses cases de Can Bajoca.

Aquestes cases conserven tot l'esperit d'altres temps. Sense estar restaurades, es conserven en bon estat.

Passades ses cases, devora aquestes oliveres, haurem de travessar el torrent i deixar la pista.

Aquí començarem una forta pujada per un antic camí de ferradura que fa llaçades,

Al principi el camí no es veu molt bé. Haurem d'anar una mica cap a la dreta, passant una paret de marge bastant esbaldregada.

En 10 minuts de pujada per aquest preciós camí mig desfet pel pas del temps, arribarem a una barrera que separa les finques de Es Rafals i Massanella.

Passat el portell, tendrem a la dreta i des de ben amunt, molt bones vistes del Torrent del Corral Falç.

Si seguissem recte, arribaríem al Comellar Gran, però el nostre destí, avui, ens ha de dur cap a la dreta, uns metres després del portell.

Agafarem un tirany bastant desdibuixat. Una pedra assenyalada amb una fletxeta vermella, ens indica per on hem de prendre.

Ens enfilarem per amunt, direcció nord. Després el caminet, amb marges de sosteniment a molts de trams, voltarà una mica cap a l'esquerra i guaitarà sobre els espadats de s'Arreplegada.

Passarem per un forat. Pot ser un avenc des molts que hi ha per la muntanya.

Seguirem uns 20 minuts més. Trobarem moltes fites que ens ajudaran a seguir el camí correcte.

Aviat passarem pel començament del pas de s'Ullastre que baixa cap a s'Estret. Una fita ben vistable ens ho assenyala.

Nosaltres seguirem per envant.

Passats uns 10 minuts, trobarem un corriolet cap a la dreta per tal de guaitar i fer unes fotos de s'Estret des d'aquí dalt. Unes pedres en el tronc d'un ullastre ens indiquen el caminoi.

En uns 300 m arribarem als espadats que guaiten damunt l'Estret.

Cap a la dreta, el Pla de Mallorca.

Cap a l'esquerra l'imponent Puig Gros de Massanella ens captivarà.

Tornarem enrera per tal de seguir cap al desitjat forat. Ens queden uns 30 minuts de camí.

Trobarem un altre avenc.

I dues sitges.

Ara ja serem molt prop i començarem a veure la roca foradada per on passa el camí.

És molt intressant veure com sˋaprofitaven els recursos que hi havia a l'abast. Observarem els murs de pedre en sec on s'hi habilità un bon refugi, bé per animals, bé per persones. O les dues coses alhora.

Travessarem el forat i començarem la baixada. El Puig de Massanella estarà just davant, imponent.

Baixarem per dins l'alzinar, seguint les traces del camí i parant esment a algunes fites. Passarem per la dreta d'una paret. Un poc més avall ens toparem la canaleta de Massaanella i la seguirem, fins que es precipita cap a l'Estret.

En aquest punt baixarem per un altre preciós camí fins enllaçar sa pista que baixa de Sa Caseta des Bosc.

Caminarem sobre sorprenets i enormes marges, per tal de salvar el fort desnivell.

Passarem per s'Estret per la pista en suau baixada.

Un poc més avall tendrem, tant a dreta com a esquerra, unes grans parets on és molt habitual veure-hi escaladors,

Acabarem la caminada arribant al punt de sortida pel mateix camí fet abans, si bé es pot anar paral·lel per un camí del costat de la dreta.