dissabte, 2 de juliol del 2022

PUIG DE SANT SALVADOR DE FELANITX

El Puig de Sant Salvador és un indret on es poden apreciar bones vistes, gaudir de la natura, fer senderisme, visitar diversos llocs (Sa Capelleta, el Monestir, Es Picot, l'explanada de Crist Rei) i assebantar-se de les abundants llegendes que envolten el lloc.

Anirem de pujada per les dreceres i de baixada per la carretera asfaltada. Començarem des de Sa Creu, en el km 1,300 de la carretera Ma-4011, si bé es pot començar des del poble.

Pujarem per l'antic camí i baixarem per la carretera, amb les seves impressionants curves. D'aquesta manera gaudirem del paisatge de manera diferent.

Tendrem al davant nostre un desnivell d'uns 300m.  El Puig en té 509, essent al més alt de les Serres de Llevant.

Punt de partida: km 1,300 Ma-4011

Distància: 6,5 km

Dificultat: fàcil

Just unes passes més envant de Sa Creu, ja ens trobarem amb la primera de les dreceres.

"Ses adreceres", com diuen els felanitxers, segueixen el recorregut d'un antic i preciós camí. Acursen la pujada, però també la fan un poc més feixuga.

La carretera actual es començà a construir l'any 1923.

El camí està senyalitzat i no té pèrdua. De tant en tant, travessa la carretera, sempre per amunt cap al Puig.

En dur un km, poc més o menys, començarem  "s'adrecera" de Sa Capelleta, plena de llegendes.

Passarem per Sa Pedra des Perdons. Qui li tira un mac i l'endevina, tendrà tots els pecats perdonats. Reconeixerem aquesta gran roca perquè queda abaix, a mà dreta i està quasi tapada de pedretes que li han tirat.

Uns 20 metres més amunt, una altra roca ens cridarà l'atenció. Es tracta del Maculí des Gegant. Un gigantot que passava se notava una petita molèstia dins una sabata. La s'espolsà i va caure un maculinet, Diuen que si algú l'alça amb el dit gros del peu es trobarà una bossa de dobles de vint.

Un poquet més d'esforç i podrem descansar a Sa Capelleta, on la Mare de Déu aparagué a un pastor i, si la canviaven de lloc, tornava a aparèixer allà mateix. Per això se li va fer sa capelleta.

En uns bancs de pedra, a la vorera, i baix d'un pi molt gros on hi sol fer una bona fresqueta, podrem recuperar l'alè.

Aquest pi és un dels 66 arbres catalogats com a singular pel Consell de Mallorca.Catàleg Arbres Singulars

Seguirem i tot d'una ens trobarem amb un aljub reformat.

A l'altra banda, una gran pared seca on crida l'atenció la composició de les pedres.

Seguirem el magnífic camí, sempre cap amunt, baix de l'ombra dels pins.

Anirem travessant la carretera en bastantes ocasions.

Ens toparem amb una e les 12 Estacions del Via Crucis.

Començarem a tenir bones vistes cap a la mar, cap al Migjorn. Moltes vegades es veu l'illa de Cabrera.

A una de les dreceres pareixerà que no es pot passar. La construcció de la carretera quasi bé va engollir el camí antic.

A la dreta veurem aviat Sa Creu des Picot, la segona màxima elevació del Puig de Sant salvador.

El camí mostra restes de l'antic empedrat.

En un dels curts trams que farem per asfalt, trobarem a l'esquerra un  alljub tapat.

Després d'una curta drecera guaitarem a l'altra banda del puig. Veurem la costa de Llevant En dies clars es pot veure Menorca.

Arribarem a la darrera drecera i, també, a la darrera Estació del Via Crucis.

Ens dirigirem al pou, si volem beure un poc d'aigua fresca i molt bona.

Les gruixades i robustes parets dels santuari, donen pas a l'entrada del Monestir. L'edifici acollí els ermitans de la Congregació de Sant Pau, fins l'any 1996.

També es pot accedir a la suntuosa Capella de la Mare de Déu de Sant Salvador.

Guaitarem cap a la vessant sud, cap al Castell de Santueri i el monument de Crist Rei.

Començarem la baixada dirigint-nos fins a l'explanada, amb la intenció de davallar per la carretera, sense deixar cap ni un dels revolts i miradors que trobarem.

Uns 500 m més avall passarem pel començament del sender que ens duria a la Creu des Picot. Si es disposa de temps, val la pena pujar-hi. Es troba a 5 minuts de pujada.

Una mica més endavant, si ens giram cap a la nostra dreta, veurem bé Es Picot i la gran creu.

D'aquesta manera, tira-tira, gaudint de la baixada, podrem admirar les vistes, caminar per increïbles revolts i  fruir dels miradors.

Acabarem la passejada a la creu de terme on havíem començat.