diumenge, 2 de juny del 2019

RAIXA I RAIXETA

Senzilla caminada i visita a la possessió de la finca pública de Raixa. Més informació:   https://raixa.conselldemallorca.cat/es/

Possessió de Raixa

L'itinerari d'avui arribarà a Raixeta, seguint el curs del torrent anomenat de Raixa, passant per les cases de possessió de Raixa. Des de Raixeta tornarem cap a Raixa, variant una mica el camí a fi d'anar per una part del torrent i tornar per l'altra. Visitarem les cases, els jardins i el safareig. Acabarem altra vegada a la carretera de Sóller.

Punt de partida: Voltants del Restaurant de  Ca'n Penasso.
Distància: 13,5 km.
Dificultat: Fàcil

Per allargar la passejada, començarem a caminar a Ca'n Penasso, a la carretera Ma - 11, de Palma a Sóller, km 14,8.

Travessarem la carretera amb molt de coneixement i agafarem un camí paral·lel a la carretera. Aquest camí està senyalitzat ja que pertany al Gr-221. El primer tram és d'asfalt. Passa molt poc trànsit.

Inici del camí

En acabar l'asfalt entrarem en un deliciós camí on no poden passar cotxes.

Per aquí també s'hi pot passejar a cavall

A la dreta tendrem a tocar les primeres muntanyes de la Serra de Tramuntana: Puig de Son Poc (493m). Puig de Son Nassi (577 m) i Sa Gubia (608 m)

Si és l'hora, podrem sentir el característic renou del tren quan arriba a Bunyola, cap a la nostra esquerra.

En haver caminat 3 km arribarem a l'aparcament de la possessió de Raixa. No ens hi aturarem.Tornarem més tard. Travessarem el torrent i seguirem un camí enmig de conreus, en paral·lel al torrent.

El torrent ens queda a la dreta

Ens apropam a la garriga

Deixarem el conreu i ens dirigirem cap al torrent que transcorre per dins el Comellar de Na Morta.
La vegetació és per aquí d'ullastres i alzines. El camí va ascendint. Ens farà transcórrer, ara, pel Comellar de l'Infern.

Un descans a l'ombra de les alzines

A mesura que ens anirem acostant a Raixeta podrem veure parats als costers del camí, testimonis d'un altre temps, on quasi bé qualsevol terreny era aprofitat per cultivar.

Conducció d'aigua al costat del camí.

Un poc més amunt de les cases de Raixeta, camí de Pastoritx, hi ha la font del mateix nom, que abasteix la Possessió de Raixa.

Estam recorrent el camí vell de Valldemossa.

Escopidors a la vorera del camí

I aviat arribarem a les velles cases. Durem poc menys de 6 km des del començament. De cop ens trobarem amb les primeres construccions i el pati.

Diferents aspectes de Raixeta

Les cases estan en runes. No s'aconsella entrar-hi.

Gran lladoner

Detall d'una paret

Bon lloc per fer-hi un recés.

Vistes capa la Moleta de Pastoritx (753 m )

Tornarem cap a Raixa pel mateix camí fins que es bifurcarà, just en travessar el torrent.

No el travessarem, com abans, sinó que seguirem recte anant per l'esquerra de la llera i així no repetirem el camí de pujada. És el camí que unia (i uneix) Valldemossa i Bunyola.

Passarem per dins pinars amb pins grossos i espesos. En un tres i no res ens plantarem just devora les cases de Raixa. Antigament el camí passava per la clastra. Ara, però, haurem d'envoltar-les cap a la dreta.

Just devora el torrent hi ha una gran alzina dolça d'una edat estimada entre 300 i 400 anys.

En ser a l'aparcament de la possessió ja podrem dirigir-nos cap als jardins i cases.

Detall del Safareig

Clastra

Jardins de baix

Estàtua d'Apolo
Per Internet trobareu molta informació sobre aquesta finca pública.

Una vegada efectuada la interessant visita, tornarem cap a Ca'n Penasso pel mateix camí que haurem fet al principi.

1. Bones fotos. Si hi tornau ara, veureu que els dos lledoners de Raixeta estan xepats per la meitat i un dels dos ha caigut damunt les cases.