dijous, 17 de maig del 2018

NA BLANCA (FORMENTOR)

Pujada a un dels puigs situats al darrere de la idílica platja anomenada Cala Pi de la Posada.

Des del cim de Na Blanca

Farem una excursió circular pels voltants de la possessió de Formentor, circumvalant el Puig Celler. Després pujarem a Na Blanca. Deixarem per a una altra ocasió la baixada a Cala en Feliu, situada molt prop d'aquest puig.

Gaudirem de precioses vistes de gran part la península de Formentor, sobre les badies de Pollença i Alcúdia,  i sobre l'illot de Formentor.

Punt de partida: Parking  de la platja de la cala de la urbanització Formentor (de pagament).
Distància: uns 9 km.
Dificultat: moderat

Començarem la volta al fons de l'aparcament on hi trobarem un botador.

Iniciarem la caminada per una pista de terra en bon estat. La direcció serà nord-est. Ben aviat veurem senyals de fusta que, de tant en tant, ens indiquen la direcció correcta.

Trobarem una balma habilitada per a resguard d'animals de bestiar.

Refugi o balma a la vorera del camí

Anirem paral.lels a la carretera del far.

Aspecte del camí

Entre aquesta carretera i nosaltres tendrem sempre el torrent de s'Estanyol, a l'esquerra. A la nostra dreta veurem Na Blanca. I al darrera, la talaia d'Albercutx, inconfusible amb la seva torre just en el cap curucull.

Na Blanca

Deixam a la nostra esquena la torre d'Albercutx

Caminarem en suau pendent pel mateix camí ample uns dos km i mig, fins que haurem passat per les cases i vinyes de la possessió de Formentor. Trobarem diversos vials a l'esquerra i, sobre tot a la dreta, però sempre seguirem el camí principal.

Vinyes de Formentor

En haver passat aquestes cases i vinyes el camí girarà a la dreta i augmentarà la pendent. Les vistes començaran a ser interessants. Adesiara la vista se n'anirà, quasi bé sense voler, cap als conreus i les cases de Formentor que, de cada vegada veurem de més amunt i més petites.

Vistes des de més amunt de les vinyes i les cases de Formentor

Un km més endavant arribarem al coll de l'Olivardar.

Coll de l'Olivardar

A la nostra esquerra hi veurem un camí que baixa fins a Cala Murta. Nosaltres continuarem com que anar a Cala en Feliu, encara que avui el nostre interès es dirigirà cap al cim de Na Blanca.
Així que anirem cap al sud-oest, seguint el mateix camí que venim recorrent des de l'inici. Tendrem belles vistes. La perspectiva de tota la península de Formentor és cada vegada més important. Veurem la mar des de tots els vents. A poc a poc anirem voltant el Puig Cerer, de 225 m.

El Cap Pinar i La Victòria. Més al fons, la península d'Artà

I arribarem a un collet on veurem unes restes d'una antiga bassa contra incends a la dreta.

Seguirem el camí ample però posarem atenció per pujar a Na Blanca.

Veurem moltes fites que ens indicaran aquesta pujada. Per tant, deixarem el camí principal i treurem els bastons, si no ho havíem fet. La pujada és llarga. Una mitja hora. I hem de mirar on posam els peus perquè hi ha molta roca sense camí. Això si, les fites són nombroses i ben visibles.

Valdrà molt la pena arribar al cim, als penya-segats. Allà, et giris on et giris, les panoràmiques són extraordinàries. Estarem a una alçada és de 327 m.

La Badia de Pollença amb el Cap Pinar i, al fons, la Badia d'Alcúdia amb el Cap Ferrutx

L'illot de Formentor

En haver fet les fotografies obligades i haver descansat una estona, podem iniciar la baixada per l'altra vessant. Tornarem a tenir fites seguit-seguit, però no ens podem descuidar a fi de trobar la correcta baixada.

Aquesta baixada cap als xalets de la urbanització de Formentor és molt pronunciada. Al principi no massa, però després s'ha d'anar poc a poc i amb esment a fi de no llenegar.

Al final veurem que estam seguint un costerut camí antic ple de giragonses, prop de les timbes damunt la mar. En altre temps el degueren fer bé per necessitat! Anaven a cercar llenya? A pescar? Per anar fins a les cases de Formentor?... Tal vegada un poc de tot.

El camí acaba devora un torrent i enllaça amb la urbanització.

Arribant als primers xalets

Seguirem per l'asfalt fins que arribarem a la mar, just davant l'illot de Formentor.

L'illeta de Formentor

Ara ja podrem seguir per la primera linea de la mar, passant per davall de frondosos i vells pins que tomben damunt l'arena, semblant una platja tropical, però amb pins en lloc de palmeres.

Arenal de la Cala del Pi de la Posada

L'arena és molt blanca i fina. I l'aigua molt transparent i amb totes les tonalitats del blau i del verd.

Un bon lloc per nedar i descongestionar músculs i lligaments de les extremitats inferiors, que hauran patit lo seu.