diumenge, 31 de març del 2019

VOLTA PER PUIGPUNYENT

Volta  circular des de Puigpunyent pel camí Reial, Son Fortesa, Coll d'Estellencs, finca de Sa Campaneta, Coll des Grau i Puigpunyent. Aquesta caminada pertany al GR-221. Es tracta d'una hermosa passejada que ofereix diversos punts molt interessants. També es pot fer a la inversa.

Camí empedrat

La volta té un desnivell d'uns 450 metres i transcorre per antics camins de muntanya.

Passarem per alguns trams de camí molt ben conservats on l'empedrat ens sorprendrà.

Punt de partida: Puigpunyent
Distància: 12 km
Dificultat: Moderada

El punt de partida pot ser el Pou Nou, a la plaça de l'Ajuntament.

Ajuntament de la vila

Ens hem de dirigir cap a Esporles (Ma 1101).

En el primer revolt hem de seguir un camí asfaltat que queda a l'esquerra, deixant la carretera d'Esporles.

Tot dret arribarem a una barrera, que passarem.

Passarem per aquesta barrera, devora el cartell del Consell de Mallorca

La caminada d'avui enrevolta el Puig de Na Fàtima (472m) que ara ens queda a la nostra dreta.

Som al Camí Real que ens durà, en primer lloc fins a les cases de Son Fortesa, una de les més grans possessions de la Serra. Es tracta també de l'antic camí d'Estellencs.

Al fons les cases de Son Fortesa

Arribarem al comellar de Sa Parra, començament del torrent de Sa Riera, poc abans de passar per davant les cases de Son Fortesa.

La vegetació als costats del camí és de ribera. Polls i oms afilerats, que qui sap els anys que deuen tenir.

Per aquí transcorre el començament del torrent de Sa Riera

Passarem pel costat de les cases i les voltarem pel darrere.

Escalons per a transitar d'un bancal a un altre

Veurem part del sistema hídric que rega totes les terres de la possessió. A la nostra dreta deixarem es Racó de s'hort, protegit dins el baix que forma el terreny. En el revolt, deixarem a la dreta un ramal que ens duria al Salt.

L'Arxiduc Luís Salvador escriu a Die Balearen:

"al fons de la valleta, a l'indret on una riera que davalla remorosa troba una clotada en el seu camí, hi ha el Salt. Al començament d'aquesta vall paradisíaca es troba la casa de l'hortolà"

Voltarem les cases pel costat

Ascendirem sense treva per l'ample camí. Sentirem remor d'aigua, adesiara. A la nostra esquerra aviat trobarem l'enorme safareig.

Fins que arribarem al coll d'Estellencs, ja no deixarem de veure aigua, fonts, caneletes, safareigs...

Gran safareig, avui dia mig abandonat

Canal de marès

Més tard ens trobarem, damunt una roca i a la dreta del camí, Sa Creu de s'Ermità.  L'ermità Josep, que residia a la propera ermita de Sant Nofre, es va despenyar i va morir un dia, a trenc d'auba, quan anava a dir missa al poble.

Arribarem a la font de s'Aubelló i a una petita construcció: Sa Teulera, amb un forn construït amb toves.

Encara que fa temps que no plou, l'aigua raja per dins el camí

I un poc més amunt veurem el que queda de les cases de Sa Muntanya, que pertànyen a Son Fortesa.

A dalt les cases de Muntanya, des de la font de s'Aubelló. Les runes de la dreta corresponen a Sa Teulera

Un poc més amunt, si ens desviam del camí les podrem veure de prop.

Façana del davant

Part de darrere

Veurem també unes runes d'una altra construcció: Sa Carbonera. Era el lloc on l'amo de Son Fortesa guardava el carbó que obtenia de l'acord al que arribava amb els carboners.

Avançarem pel camí públic de Puigpunyent a Estellencs. Arribarem a una zona d'alzinar.

Molt aviat tendrem vistes del Galatzó, Na Costitxa i la silueta inconfusible de Na Bauçana.

Na Bauçana i Na Costitxa
Al fons, el Puig Galatzó

En dur poc més d'una hora de caminar, veurem un cartell informatiu dels que trobam pels camins públics de Sa Serra de Tramuntana, just devora un caramull de pedres. Aquesta fita indica el desviament per anar fins al coll d'Estellencs i a Estellencs, i també als Puntals de Planícia

El lloc s'anomena El Trescollat. Som a un important encreuament de camins. El que hem fet ve de Puigpunyent. El que queda a la nostra esquerra va cap a Estellencs, com hem dit. Al davant tenim el que va cap a Sa Campaneta.

Mencionem que aquí mateix, a uns pocs metres, hi ha un mirador natural cap al sud, on es pot veure l'esfondrada ermita de San Nofre, el poble dePuigpunyent i el puig de Na Bauçana.

Aquesta fita indica el desviament per anar fins al coll d'Estellencs,

Amb un temps d'uns 15 minuts arribarem al coll. Un poc abans d'arribar-hi i a la dreta hi ha el desviament cap a Puntals. Ho deixarem per una altra ocasió.

Portell del coll que dóna accès al mirador

Estellencs i la mar des del balcó del coll

En haver gaudit de les vistes desfarem el camí fins a la fita i girarem en direcció a la finca de Sa Campaneta a fi d'anar cap a Puigpunyent, tancant el cercle. Ens trobam a una alçada d'uns 600 m.

Anirem pujant un poc més, passant per alzinars i pinars. Llavors, en haver passat un portell, el camí comença a baixar i s'encaixona entre parets seques i oliveres.

El camí de baixada cap a Sa Campaneta

L'orografia del terreny és complicada, però el camí sorteja els entrebancs i avança.

Passarem baix aquesta curiosa formació de roques

Anirem seguint baixant pel camí i prest veurem les cases de Sa Campaneta.

El camí empedrat i Sa Campaneta

Seguidament arribarem al desviament que porta a la finca rural de Sa Campaneta que val molt la pena visitar, amb les fonts, el safareig, la gran era, els bancals, les vistes, la capella, el gran lladoner catalogat del pati... Aquesta vegada no hi anirem, sinó que seguirem l'ample camí de baixada fins que arribarem al coll des Grau.

Des del coll des Grau anirem seguint les fites de fusta del GR-221 de cap a Puigpunyent, en forta baixada, alternant l'asfalt de la carretera i el camí d'un temps.

Començarem a veure conreus com l'ametller.

Els ametllers semblen, avui, una alfabeguera

Arribant a Puigpunyent

Ja molt a prop de tancar el cercle passarem pel Garrover de ses Sabates, lloc on antigament i abans d'arribar al poble, els habitants de la contrada es posaven les sabates per anar a missa.

El Garrover de ses Sabates té una placa explicativa just devora el tronc.